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Eric Caligaris est artiste son, concepteur et producteur graphique, chercheur indépendant et intervenant culturel. Ses travaux mettent en relation l'art contemporain, la sociologie et l'architecture. Il intervient au cours d'actions socio-éducatives auprès de différents publics pour réhabiliter l'auto apprentissage et l'exploration du monde à travers le sensible.


GRAPHISME : Originaire de Nice, il a étudié à l’École Nationale des Arts Décoratifs (Villa Arson) et à l’Atelier Blaise Rossetti à Paris. Il a exercé comme roughman, maquettiste et directeur artistique en agences de communication puis comme concepteur graphique et illustrateur indépendant (Paris, Toulouse, Nice) avant d'élargir ses services à l'international. Missions pour entreprises et collectivités ont peuplé ses activités de graphiste externe depuis les années deux mille. Dessins à la ligne claire, aérographe, extrapolations vectorielles 2D, 3D et mises en couleur aux feutres, crayons, encres acryliques et gouaches demeurent les techniques le plus souvent employées. En parallèle au graphisme commercial, il poursuit une recherche transdisciplinaire jalonnée d'expositions et performances en France, en Italie et au Japon.
SON : Créateur du label Insenssonores, il s'attache à l'acousmonium et au "cinéma pour les oreilles"(*). Après avoir pratiqué la flûte baroque, la guitare basse, le synthétiseur, le chant et les percussions dans divers ensembles musicaux depuis les années soixante-dix, construisant son oreille grâce à une pratique radio intensive de plus de trente ans, il développe certaines affinités sélectives avec des musiques contemporaines(**), notamment au regard des questions plastiques et spatiales. Au début des années deux mille, il s'engage dans une recherche électroacoustique et acousmatique en solo, jalonnée de fieldrecordlngs et de pratiques improvisées performatives. Il crée un label pour ses travaux sonores, des musiques de films et des actions en relation avec des plasticiens et des auteurs. Ses pièces sonores où l'informatique joue une part importante se présentent comme des supports de réflexion et d'exploration dans une dualité entre naturalisme et altération. L'hybridation vocale, le recyclage et l'utilisation d'objets ordinaires comme sources acoustiques demeurent ses matériaux de choix.

(*) Walther Ruttmann, Wochenende, 1930
(**) Glazounov, Messiaen, Xenakis, Boulez, Ferrari, Dusapin, Reich, Nyman, Letort, Rivière, Vigroux, Abecassis, Yoshihide, Ikeda ...

MEDIATION : Initiateur d'ateliers de pratique et de médiation culturelle, il anime avec l'Office Graphique Itinérant des séances immersives de dessin sur des sites naturels et urbains dans des parcours documentés (histoire et aspects sociétaux contemporains). Il effectue un accompagnement à l'expression graphique pour des associations et des entreprises, en éhpad et en maisons d'arrêt.



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Eric Caligaris is a sound artist, graphic designer, photographer, independant researcher and cultural mediator. His works seek to link contemporary art, sociology and architecture. He intervenes during socio-educational actions with different audiences of all ages to rehabilitate self-learning and exploration of the world through the sensitive.


GRAPHICS: Born in Nice where he studied at the National School of Decorative Arts (Villa Arson) then at the Atelier Blaise Rossetti in Paris. He worked as a layoutman, graphic designer and artistic director in communication agencies, then as free lance illustrator (Paris, Toulouse, Nice) before expanding his services internationally. Missions for all size companies and communities have been most of his external activities since the 2000s. Clear line drawings, airbrushing, 2D, 3D vector extrapolations and coloring with markers, pencils, acrylic inks and gouaches remain the techniques most often used. In addition to commercial graphics, he is pursuing transdisciplinary research with exhibitions and performances in France, Italy and Japan.

SOUND: Creator of the Insenssonores label, he focuses on the acousmonium and "cinema for the ears" (*). After having practiced the baroque flute, the bass guitar, the synthesizer, the song and the percussions in various musical sets since the Seventies, building his ear thanks to an intensive radio practice of more than thirty years, he develops certain selective affinities with contemporary music (**), especially with regard to plastic and spatial issues. In the early 2000s, he embarked on an electroacoustic and acousmatic solo research, punctuated with fieldrecordlngs and improvised performative practices. He creates a label for his sound works, music for films and actions related to visual artists and authors. His sound pieces in which computers play an important part are presented as supports for reflection and exploration in a duality between naturalism and alteration. Vocal hybridization, recycling and the use of ordinary objects as acoustic sources remain his materials of choice.

(*) Walther Ruttmann, Wochenende, 1930
(**) Glazounov, Messiaen, Xenakis, Boulez, Ferrari, Dusapin, Reich, Nyman, Letort, Rivière, Vigroux, Abecassis, Yoshihide, Ikeda ...

MEDIATION : Initiator of practical workshops and cultural mediation, he animates with the Itinerant Graphic Office immersive drawing sessions on natural and urban sites in documented routes (history and contemporary societal aspects). He provides graphic expression support for associations and companies, in nursing homes and remand centers.
At the beginning of the 2000s, he embarked on an electroacoustic and acousmatic research in solo, dotted with fieldrecordlngs and performative improvised practices. He creates a label for his sound works, film music and actions related to visual artists and authors. His sound plays, in which computer science plays an important part, are presented as a source of reflection and exploration in a duality between naturalism and alteration. Voice hybridization, recycling and the use of ordinary objects as acoustic sources remain his material of choice.

Initiator of practice and cultural mediation workshops with the Office Graphique Itinerant, he runs immersive sketch sessions (Drawings In Town) on natural and urban sites with documented graphic paths (history and contemporary societal aspects). He carries out thematic modules of workshops accompanying the pure graphic expression for associations, rest homes and prisons.