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Eric Caligaris est artiste son, concepteur et producteur graphique, chercheur indépendant et intervenant culturel. Ses travaux mettent en relation l'art contemporain, la sociologie et l'architecture. Il intervient au cours d'actions socio-éducatives auprès de différents publics pour réhabiliter l'auto apprentissage et l'exploration du monde à travers le sensible.


GRAPHISME : Originaire de Nice, il a étudié à l’École Nationale des Arts Décoratifs (Villa Arson) et à l’Atelier Blaise Rossetti à Paris. Il a exercé comme roughman, maquettiste et directeur artistique en agences de communication puis comme concepteur graphique et illustrateur indépendant (Paris, Toulouse, Nice) avant d'élargir ses services à l'international. Missions pour entreprises et collectivités ont peuplé ses activités de graphiste externe depuis les années deux mille. Dessins à la ligne claire, aérographe, extrapolations vectorielles 2D, 3D et mises en couleur aux feutres, crayons, encres acryliques et gouaches demeurent les techniques le plus souvent employées.

ART CONTEMPORAIN : En parallèle au graphisme commercial, il poursuit une recherche transdisciplinaire jalonnée d'expositions et de performances.

SON : Après une pratique de plusieurs instruments (flûte baroque, guitare basse, synthétiseur, percussions et chant) dans divers ensembles musicaux depuis les années soixante-dix, il construit son oreille par une pratique radiophonique intensive sur plus de trente ans. Il développe certaines affinités en musiques contemporaines(**) et notamment envers des questions plastiques et spatiales. Au début des années deux mille, il s'engage dans une recherche électroacoustique et acousmatique en solo, jalonnée de fieldrecordlngs et de pratiques improvisées performatives. Il s'attache au "cinéma pour les oreilles"(*) et au principe de l'acousmonium. Il crée un label pour ses travaux sonores : musiques de films et d'actions en relation avec des plasticiens et des auteurs. Ses œuvres se présentent comme des supports d'exploration musicale de la dualité entre naturalisme et altération. Ses productions se caractérisent par l'hybridation vocale, le recyclage et l'utilisation sonore d'objets ordinaires comme sources acoustiques.

(*) Walther Ruttmann, Wochenende, 1930
(**) Glazounov, Messiaen, Xenakis, Boulez, Ferrari, Dusapin, Reich, Lorello, Nyman, Letort, Rivière, Vigroux, Abecassis, Yoshihide, Ikeda...

MEDIATION : Initiateur d'ateliers pratiques et de médiations culturelles, il propose des séances immersives de dessin sur sites naturels et urbains avec des parcours documentés (épistémologie, histoire et aspects sociétaux contemporains). Il pratique l'accompagnement à l'expression graphique pour différents publics (associations, entreprises, éhpads, maisons d'arrêt).



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Eric Caligaris is a sound artist, graphic designer, independent researcher and cultural worker. His works connect contemporary art, sociology and architecture. His socio-educational actions with different audiences rehabilitate self-learning and exploration of the world through the sensitive.


GRAPHICDESIGN: Originally from Nice, he studied at the National School of Decorative Arts (Villa Arson) and at the Atelier Blaise Rossetti in Paris. He worked as a roughman, model maker and artistic director in communication agencies then as a graphic designer and independent illustrator (Paris, Toulouse, Nice) before expanding his services internationally. Missions for companies and communities have populated his activities as an external graphic designer since the 2000s. Clear line drawings, airbrushing, 2D and 3D vector extrapolations and coloring with markers, pencils, acrylic inks and gouaches remain the techniques most often used.

CONTEMPORARY ART: In parallel with commercial graphics, he pursues a transdisciplinary research punctuated by exhibitions and performances.

SOUND: After practicing several instruments (baroque flute, bass guitar, synthesizer, percussion and vocals) in various musical ensembles since the 1970s, he built his ear by intensive radio practice over more than thirty years. He develops certain affinities in contemporary music (**) and in particular towards plastic and spatial questions. At the beginning of the 2000s, he embarked on an electroacoustic and acousmatic solo research, punctuated with fieldrecordlngs and improvised performative practices. It focuses on "cinema for the ears" (*) and the principle of the acousmonium. He creates a label for his sound works: music for films and actions in relation to visual artists and authors. His works are presented as supports for musical exploration of the duality between naturalism and alteration. His productions are characterized by vocal hybridization, recycling and the sound use of ordinary objects as acoustic sources.

(*) Walther Ruttmann, Wochenende, 1930
(**) Glazounov, Messiaen, Xenakis, Boulez, Ferrari, Dusapin, Reich, Lorello, Nyman, Letort, Rivière, Vigroux, Abecassis, Yoshihide, Ikeda ...

MEDIATION : Initiator of practical workshops and cultural mediation, he animates with the Itinerant Graphic Office immersive drawing sessions on natural and urban sites in documented routes (history and contemporary societal aspects). He provides graphic expression support for associations and companies, in nursing homes and remand centers.
At the beginning of the 2000s, he embarked on an electroacoustic and acousmatic research in solo, dotted with fieldrecordlngs and performative improvised practices. He creates a label for his sound works, film music and actions related to visual artists and authors. His sound plays, in which computer science plays an important part, are presented as a source of reflection and exploration in a duality between naturalism and alteration. Voice hybridization, recycling and the use of ordinary objects as acoustic sources remain his material of choice.

Initiator of practical workshops and cultural mediations, he offers immersive drawing sessions on natural and urban sites with documented routes (epistemology, history and contemporary societal aspects). He practices graphic expression support for different audiences (associations, companies, nursing homes, remand centers).